top of page
שילוב המשפחה באירועי שנת המצווה

שילוב המשפחה באירועי שנת המצווה

גיל מצוות זוכה להתייחסות בחברה הישראלית על כל גווניה, גם אצל אלו שאין להם קשר לדת. את כולם תמצאו מציינים בר מצווה/בת מצווה, בגרסאות אלו ואחרות. אך קיימת חלופה, שאינה מסתפקת באירוע יחיד אלא יוצרת מספר אירועים המתפרסים על פני שנה שלמה, במהלכה בני המצווה מציינים את התבגרותם ומעורבותם בסביבה בה הם חיים דרך משימות שונות ומגוונות. היא יוצאת מנקודת הנחה שמדובר בתהליך (התבגרות) ולא רק באירוע נקודתי (חגיגה). זו גישה הגיונית וטבעית שאנחנו ב"בשביל החוויה" מאד מתחברות אליה. כדי להקל עליכם במימושה ולתת לכם רעיונות כיצד לציין את שנת המצוות, כתבנו את "המדריך לשנת מצוות משמעותית". אנחנו ממליצות לכל משפחה להשתמש בהתקרבות בנם או בתם לגיל מצוות כהזדמנות ותירוץ משמח להירתם שנה שלמה להנחלת ערכים לחוגג/ת ולשאר הנושאים במלאכה. אחד הדגשים סביבם אפשר לבנות את השנה הזו הוא המשפחה. מעגל קרוב ומעורב הוא המעגל המשפחתי, הן המשפחה הגרעינית והן המשפחה המורחבת. כדי לשלב אותו בשנת המצווה, אפשר לפעול בכמה דרכים: לעשות טיול שורשים בישראל או בארצות המוצא של ההורים/סבים.

את הבסיס לבחירת היעד ותכנון המסלול תהווה עבודת השורשים אותה מכינים בני המצוה בכל מקרה בבית הספר. כך משולב בילוי משותף ויחודי עם היכרות מקורות המשפחה. מומלץ לצרף את בני המשפחה שאל מקורותיהם מטיילים והם יוכלו לשמש גם כמדריכים מקומיים ובעיקר יעבירו את תולדות המשפחה בצורה חוויתית ומוחשית לדורות הבאים. במסגרת שנת המצוות, מחליטים שכל חודש, בר/בת המצווה עושה משימה או פעילות עם בן משפחה אחר. המשימות יכולות להיות קשורות לתכונה או ערך שאנחנו רוצים להעצים אצל בר/בת המצווה או למיומנות חשובה לחיים אותה אנו רוצים להקנות לבת/בר המצווה. בחירת המדריך המשפחתי תהיה בהתאם למומחיות (מקצועית או תחביב) של בן המשפחה.

למשל: שיעורי התנהלות כלכלית נבונה עם המומחית המשפחתית לפיננסים, בישול עם מי שנחשב השף המשפחתי, צילום עם הדוד חובב הצילום, הטסת מטוס עם הסבתא הטייסת, הכנת ערוגת ירקות אורגניים עם הדוד החקלאי וכו'. הכנת ספר "בר מצווה משפחתי" המאגד בתוכו את סיפורי בר המצווה של בני המשפחה ומוענק כמתנה לבר המצווה. לצורך הכנת הספר, כל משתתף עונה על שאלות מוגדרות מראש (למשל: תאריך לידה, איך צוין בר המצוה שלו, ועצה לחיים עבור החוגג) בצירוף תמונות מבר המצווה שלו ועם החוגג ותיאור הקשר משפחתי ביניהם.


כדי להמשיך את השרשרת, בחגיגת המצוות הבאה במשפחה מומלץ להדפיס עותק חדש עבור החוגג שיכיל את פרטי הספר הקודם עם עדכון – צירוף החוגג הקודם (שיענה על השאלות ויוסיף תמונות וקשר משפחתי). במדריך שלנו תוכלו למצוא עוד רעיונות יצירתיים ומיוחדים לציון תקופה חגיגית זו סביב נושאים אחרים, מה שיקל עליכם לתכנן סדרה מתמשכת של פעילויות ערכיות ומלאות תוכן, במקום להסתפק באירוע בודד.

We would love to be in touch

Thanks! Message sent.

  • Grey Facebook Icon

FOLLOW US

Shavith 054-9982258  

Inbal 054-4902949 

Amit 052-2272963 

​© 2016 בשביל החוויה   Designed by BESTSITE

bottom of page