top of page
  • שבית ליפשיץ

קשר מתבגר – הורה


ההורות בעולם המודרני מאתגרת במיוחד: ההורים עסוקים בפרנסה ותחזוקה שוטפת של ענhיני הבית, הילדים שקועים במסכים, והקושי למצוא זמן ופניות להקדיש לילד תשומת לב ויחס אישי מוכרים לכולם.

אמא ובת בפעילות ביחד

כאשר מוסיפים לכך את סימני גיל ההתבגרות, האתגרים מתעצמים. בגיל זה נתון המתבגר לשינויים רבים: פיזיולוגיים והורמונליים, חברתיים, קוגניטיביים ורגשיים. כתוצאה מכך הוא נוטה להעביר להוריו מסרים סותרים ומבלבלים של דחייה והסתייגות לצד דרישה לתשומת לב מרובה.

למתבגרים בימינו יש לעיתים קרובות סגנון דיבור בוטה וציני, אשר מרתיע הורים רבים. סביר שהורים יפרשו התנהגות זו כדחייה וזלזול, יעדיפו להתרחק מילדם (המתחצף והעוין) ואף יפתחו דפוס תקשורת של הימנעות. אולם, באופן פרדוקסלי, הימנעות וזהירות יתר אלו יותירו את הנער בתחושה שהוא לבד במערכה, שאין מבוגר תומך לצדו, שיודע להתמודד עם תגובותיו חסרות הסבלנות. כתוצאה מכך, הוא יתרחק ויסתגר אף יותר, ובפעם הבאה שההורים ינסו ליצור עמו שיח, יש להניח כי הוא לא ישתף פעולה, התקשורת תיחסם והפער בקשר ילך ויעמיק. מלבד הפגיעה בקשר, יש להתרחקות זו השלכות ישירות על דימויו העצמי של המתבגר. הוא, כמו כל ילד, צריך לחוש כי יש מבוגרים אחראים בסביבתו, המסייעים לו להבחין בין טוב לרע, בין מותר לאסור. ברגע שהמבוגרים אינם מסוגלים למלא תפקיד זה, הנער עלול לחוש חרדה רבה, שתיפגע בביטחונו ובדימויו העצמי.

הורים ומתבגרים כאחד חווים את גיל ההתבגרות כתקופה של מעבר תזזיתי בין קצוות: קירבה/ריחוק, תלות/עצמאות, התכנסות/התפרצות. ככל ששני הצדדים יבינו ויכבדו זה את זה, כך תעבור תקופה זו באופן רגוע יותר. גם בנקודות הקשות והמתסכלות חשוב לזכור כי מדובר בתהליך נורמטיבי העובר על כולם, וכי מידה מסוימת של עימות היא אפילו בריאה וחיונית. מדובר בתקופה של שינוי והתפתחות, וגם אם עכשיו היא קצת סוערת, בעתיד היא תלך ותירגע.

לא צריך לפחד מהמתבגרים או מעוצמות הכעסים שלהם, כל עוד זוכרים שהם זקוקים לְהורים שישדרו חוזק, יציבות, בטחון בעצמם וגם גמישות. יכולת ניווט נכונה של ההורים במהלך ההתבגרות תבטיח התפתחות נפשית בריאה של המתבגרים, ותעזור לשמור על השפיות של כלל בני הבית.

מחקרים מראים שילדים שחוו התנסויות רבות וטובות בתנועה, יגדלו עם דימוי גוף חיובי ותחושה של ביטחון בעצמם וביכולותיהם. יציאה מהסביבה המוכרת לצורך בילוי משותף עם המתבגר, בניית תקשורת בריאה ורציפה איתו והזדמנות להראות לו שיש מה ללמוד מהוריו, יתרמו רבות לקשר איתו ולשיפור האווירה בתקופה סוערת זו.

את כל זה לקחנו בחשבון כשהגינו ותכננו את סדנת "בשביל הקשר" למתבגרים והוריהם. מוזמנים להתרשם כאן


4 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מה יוצא לך מזה?

לפני יומיים הבטחתי שאספר על הרפתקה קצרה שעשיתי עם מס' 4 בתל אביב, ואיך אתם יכולים להרוויח מזה... אבל לפני זה, אני רוצה להודות לאפרת שהסבה את תשומת לבי לכך שמשחק הקהוט לא נפתח לה. לכבוד החג אני מעניקה

איזה כיף לדעת שיש לי השפעה:-)

רונית התקשרה אלי, וביקשה שאעזור לה לתכנן את טיול בר המצווה לבן שלה. הם מתכננים מסע של שבוע ברחבי הארץ. שאלתי אותה לגבי האתרים שחייבים להיות בטיול, ומקומות שהיו רוצים להגיע אליהם. היא התחילה לפרט וכשהג

"אה, חודש זה מלא זמן"

מכירים את זה שאתם מקבלים מתנה ממש שווה, כזו שבאמת מעניינת אתכם, ויכול להיות שאפילו תעזור לכם, אבל - יש לכם רק חודש להוריד את המתנה? "אה, חודש זה מלא זמן", אתם בטח חושבים לעצמכם. אתפנה לזה בסופ"ש, אורי

bottom of page