top of page
  • שבית ליפשיץ

אם פיקניק אז שיהיה אקולוגי. תודה.


טיול אקולוגי – שומרים על הבית

הטבע הוא ביתם של היצורים החיים בו– צמחים ובעלי חיים.

בני האדם שוכנים במגורי קבע שאינם הטבע עצמו, כך שטיול הוא בעצם ביקור שלנו כאורחים לרגע בביתם של הצמחים והחיות.

אנו אורחים בעלי עוצמה ועלולים להשפיע מאד על מארג החיים במקומות בהם אנו מטיילים. שאיפתנו היא לצמצם השפעה זו ולהשאיר את המקום כפי שהיה לפני שטיילנו בו.

כמו בטיול עצמו, נפתח בהסבר קצר לפני היציאה לדרך:

מקור המונח אקולוגיה הוא בשפה היוונית, והוא שילוב של שתי מלים: אקוס = בית, ולוגוס = תורה, למידה.

כך שפירוש המונח אקולוגיה הוא "חקר הבית".

הכוונה היא לחקר יחסי הגומלין שבין יצורים שונים לבין סביבתם, והשפעת יחסי גומלין אלה עליהם ועל הסביבה.

אם כן, פיקניק אקולוגי זוהי ארוחה הנאכלת במקום פתוח תוך שמירה על סביבתו ועל יחסי הגומלין שבו. זו גם שמירה על הבית, כיון שהזיהום, הלכלוך, צמצום השטחים הפתוחים ושאר בעיות אקולוגיות, מזיקים לחי ולצומח, שהטבע הוא ביתם היחיד.

פיקניק אקולוגי – הוראות הפעלה

אז מה ביכולתנו לעשות, כדי להפוך כל ארוחה בשטח לאקולוגית?

1. להשאיר שטח נקי.

  • להשתמש בכלים רב פעמיים. אם בכל זאת אין ברירה, אז עדיף להשתמש בכלים חד פעמיים מחומרים מתכלים וידידותיים לסביבה או בכלים מקרטון.

  • למחזר פסולת: אם יש לכם אפשרות לנצל פסולת אורגנית בעזרת קומפוסטר ביתי או בפחים יישוביים המיועדים לכך, מומלץ לשמור אותה בנפרד ולקחת אותה בתום הפיקניק בחזרה הביתה לאותם מתקנים.

  • את שאר מרכיבי האשפה אפשר למיין ולזרוק בפחים המיועדים לכך (בקבוקים, קרטונים, סוללות וזכוכיות).

  • בכל מקרה, העקרון המנחה הוא שכל מה שהבאנו איתנו חוזר איתנו, גם אם כבר סיימנו את השימוש בו והוא מיותר עבורנו. אם באיזור הפיקניק יש פחים, אפשר להיעזר בהם אך צריך להיערך למקרה שהפחים מלאים, ואז נצטרך לקחת את הפסולת ולזרוק אותה בפח אחר.

2. לאכול לבד, כלומר: לא להאכיל את החיות!

כמו שכבר צוין, את הפיקניק אנחנו עושים בביתם של צמחים ובעלי חיים שונים ומגוונים. אנחנו האורחים שלהם, לכן מן הראוי שלא נפגע בהם.

לפרחים כבר דאגו, כולם יודעים והפנימו היטב שהם מוגנים.

הגנה חלקית מספק החוק גם לזעתר ולמרווה משולשת, מהם מותר לקטוף מעט לשימוש עצמי אך לא למלא שקים.

גישה מינימלסטית זו כדאי ליישם גם על כל צמח שקוטפים: אפשר להסתפק בכמה עלים להכנת התה בפיקניק, אך לא צריך לקטוף כמות גדולה כדי לקחת הביתה.

לעומת הצומח, היחס לבעלי החיים דורש חיזוק וחינוך:

ההנחיות בכל שמורות הטבע הן לא להאכיל את בעלי החיים.

פיקניק בטבע

ההנחיה תקפה גם לגבי ילדים, שרוצים מאוד להאכיל את החיות. אך בעוד רצונם התמים הוא להועיל לחיה ולפנק אותה, האכלה שכזו עושה בדיוק את ההיפך: בטווח הזמן המיידי, האוכל שאנחנו אוכלים לא מתאים לבעלי החיים, ועלול להעמיד אותם בסכנת חנק או לגרום להם נזק בריאותי.

בטווח הארוך יותר קיים החשש שהם יפתחו תלות בבני האדם כספקי המזון ויפסיקו לחפש את מזונם לבד.

כתוצאה מכך תשתנה המערכת האקולוגית המקומית, וההשפעות של שינויים כאלו גוררות תגובת שרשרת של הפרת המאזן האקולוגי בהיקפים גדולים יותר וקשים לחיזוי.

שמירה על המאזן האקולוגי היא גם הסיבה בגללה אסור לפגוע בבעלי החיים , אפילו הארסיים: אם נתקלתם בנחש, עקרב או חבר אחר, הניחו לו לנפשו והתרחקו. תוכלו להיות בטוחים שזה גם מה שהוא יעשה.

שמירה על ההמלצות שמופיעות כאן תבטיח שמירה על הטבע ואפשרות עבורנו להיות אורחים רצויים בו וליהנות ממנו בלי הפרעות גם בעתיד.


10 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page